PONOSNI SO NA PREHOJENO POT!

Leto 2010 bo ostalo zapisano, kot leto, ko Glasbena šola Gornja Radgona (GŠ GR) praznuje visok jubilej, 60 let neprekinjenega glasbeno vzgojno izobraževalnega dela. GŠ GR je od svoje ustanovitve leta 1950 prerasla v ...
Glasbena šola Gornja Radgona praznuje 60 - letnico Leto 2010 bo ostalo zapisano, kot leto, ko Glasbena šola Gornja Radgona (GŠ GR) praznuje visok jubilej, 60 let neprekinjenega glasbeno vzgojno izobraževalnega dela. GŠ GR je od svoje ustanovitve leta 1950 prerasla v ugleden javni glasbeno vzgojno izobraževalni zavod v Sloveniji. In že od začetka letošnjega leta so potekale prireditve ob 60 letnici GŠGR, kjer so pripravljali publiko na osrednjo slavnostno akademijo, ki bo 1. oktobra, torej v okviru letošnjega občinskega praznika občine Gornja Radgona. Na svečani akademiji, ki bo v petek, 1.10.2010, ob 18,00 uri, v Kulturnem domu Gornja Radgona, bodo v programu sodelovali učenci, bivši učenci in učitelji omenjenega zavoda. Povezoval jo bo bivši učenec šole in domačin iz Gornje Radgone, Boris Ostan, ki je uveljavljen slovenski igralec. Slavnostni govornik bo generalni direktor Direktorata za vrtce in osnovno šolstvo, Boris Černilec.
Prvič na tem dogodku bo orkester učiteljev GŠ GR izvedel »Concertino ad Jubileum«, ki je v celoti posvečen 60 letnici šole. „Ob vzpodbudah ravnatelja naše šole Tomaža Polaka, se mi je utrnila ideja, da razširim in oplemenitim kompozicijo ter jo posvetim in namenim glasbeni šoli in njenim učiteljem, ki jo bodo v novi zasedbi premierno izvedli na slavnostni proslavi ob 60 letnici delovanja 1. oktobra“, pove učiteljica klavirja na GŠ GR, in uveljavljena slovenska skladateljica, Urška Orešič, ki je tudi skomponirala omenjeno skladbo.
Nova razširjena verzija nosi sedaj naslov »Concertino ad Jubileum« in ima zasedbo za 12 inštrumentalistov ter traja 12 minut. Skladba je po stilu mešanje med tradicijo z novimi harmonskimi prijemi postromantizma ter jazzom in folkloro. Glavna motivika se sestoji iz prvih petih oklepnih tonov modusa, iz katere se razvija celoten material v nadaljevanju skladbe. „Concertino ob Jubileju je v treh stavkih neke vrste »pomanjšani« koncert. Vse, kar mu manjka, da bi bil po obliki koncert je le izpeljavni in reprizni del prvega stavka. Stavki nosijo naslove: Introduzione – La Storia, Nocturno interlude in Rag rondo. Pri 1. stavku se predstavi zgodba oz. ideja - vzdušje skladbe, ki temelji na kontrastnih delih, vpetih v celoto. Solo klarinet se v prvi temi predstavi s svojo specifično karakteristiko spretnostne igre in celovitega razpona, medtem ko 2. temo kontrastira violinska kantabilnost v višjih legah ter zanimivi tolkalni inštrumenti crotali in igranje s čelo lokom po vibrafonu. 2. stavek »interludij nokturno« odpira novo razsežnost ob predstavitvi trobente. V počasni modalni kantileni vzbuja občutek daljine in brezčasnosti. Zvok se z nalaganjem in podvajanjem inštrumentov zgoščuje ter doseže lep vrh proti koncu skladbe, konča pa v zraku, nedorečeno, pripravljen že na attacco 3. stavka. Rag-rondo je najbolj efekten stavek skladbe, saj s prepričljivo tematiko ljudskosti oz. folklore jasno izgovarja tok glasbe in riše inštrumentacijo. Stavek, v katerem je kot v finalu vseh 12 inštrumentalistov enakovrednih, med katerimi imata polne roke dela oba tolkalista, je najdaljši izmed vseh stavkov. Zgrajen je po klasičnem vzoru rondoja sonatne forme: a b a c a b a + koda, le da je pred kodo dodana še kadenca klarineta, do koder je pripeljan vrh skladbe“, nam je povedal ravnatelj GŠ GR Tomaž Polak, ki je ponosen na svoje sodelavce in stotine učenk in učencev, enako na dogajanje v preteklosti in v letošnjem letu, ko praznujejo visok jubilej.
Vesel je tudi, da v novo sedmo desetletje stopajo ambiciozno s sloganom šole: Glasbena šola Gornja Radgona, v harmoniji z glasbo in ljudmi. Sploh pa na šoli vsakdanjik popestrijo različne zvrsti glasbe in mnogih se naučijo izvajati, poslušati in vrednotiti prav ob prostovoljnem vstopu v organiziran sistem glasbenega šolstva, ki je enakovreden in pomemben člen v vzgojno –izobraževalnem sistemu. „Vse to poteka ob predpisanem kurikulumu in vsakodnevnem razdajanju in posredovanju znanja pedagoških delavcev. S poglabljanjem v proces glasbene vzgoje in izobraževanja ni težko ugotoviti sinergijskega učinka vzgoje in izobraževanja z glasbo, kajti naša vzgoja poteka ob pomoči učenja glasbe in obratno. Rezultat tega je čustveno socialni, matematično analitični in ročno spretnostni razvoj mladostnikov. Gre namreč za doživljanje in vrednotenje glasbene umetnosti, za osebnostno rast posameznika, za navajanje na pravilno poslušanje, igranje v glasbenih skupinah, v orkestrih ipd. Nenazadnje pa brez osnovne glasbene šole ne bi bil mogoč prehod na študij glasbe na srednji in nato univerzitetni ravni“, pravi Polak.
GŠ GR z vzgojno-izobraževalnimi programi pokriva celotno območje UE Gornja Radgona. Izvajajo program glasbene pripravnice, program glasba: nauk o glasbi in solfeggio, instrumentalni pouk, kjer delo poteka individualno, kar je specifika ter ples-balet. K temu po predmetniku za glasbene šole spadajo še komorne skupine, orkestri in pevski zbor. V šolskem letu 2007/08 pa so pričeli še z izvajanjem programa ples-balet. V njihove programe je vpisanih že 335 učencev. „Potrebni so bili precejšnji napori, da smo število vključenih otrok povečali v odnosu na pretekla šolska leta, kajti MŠŠ slovenskim glasbenim šolam ne dovoli širitve dejavnosti. Tako smo v zadnjem desetletju povečali število učencev kar za rekordnih 80, kar je v času nenaklonjenosti resornega ministrstva po širitvi zelo veliko. Visoko strokovno usposobljen kolektiv s čutom do otrok skrbi, da naše učenke in učenci doma in po svetu dosegajo zavidljiva priznanja in nagrade. Vesel sem, da učitelji ob napornem in tudi časovno obsežnem pedagoškem delu najdejo še čas za umetniško ustvarjanje, saj s tem skrbijo za svojo nenehno strokovno rast na umetniškem področju, ki je neposredno povezano z glasbeno pedagoškim delom. In prav te pridobljene izkušnje so ključnega pomena pri poučevanju naših najmlajših. Poudarek dajemo kvalitetno opravljenem delu vseh zaposlenih, ki je posvečeno v glavnem otroku, mlademu človeku, njegovemu razvoju ter psihični, kulturni in estetski rasti. Vodilo pri tem je skrb za pravilno doživljanje in vrednotenje dosežkov svetovne in še posebej slovenske glasbene umetnosti in kulture“, poudarja ravnatelj Polak.
Na šoli z veseljem spremljajo glasbeno pot mladih talentov in se veselijo njihovih uspehov. In prav posebno skrb zato namenjajo usmerjanju nadarjenih učencev v nadaljnjo glasbeno izobraževanje na srednji stopnji. Vsako šolsko leto so pri tem zelo uspešni in njihovi učenci po znanju izstopajo na umetniških gimnazijah. Ob splošnem programu glasba in ples, posvečajo veliko časa skupinskemu ustvarjanju v komornih igrah, otroškem pevskem zboru, pihalnem, harmonikarskem in kitarskem orkestru ter Big bandu GŠ GR & Radgonske gorice. Ponosni so na mnoge nekdanje učence, ki so danes mednarodno priznani umetniki in odlični glasbeni pedagogi. „Vsi vključeni v naše delu veliko prispevajo k obogatitvi kulturne ponudbe naše regije“, pravi Polak in nadaljuje: „GŠ GR je že dolga leta aktivna in zvesta spremljevalka kulturnih in izobraževalnih dogajanj v svojem okolju. Kot je za organizacijo običajno je seveda previharila tudi burne in težke čase, a kljub vsemu še se vedno lahko pohvalimo z vzpenjajočo se krivuljo uspešnosti in kakovostne rasti. Posebej v zadnjih nekaj letih smo dokazali, da zmoremo obvladati tudi zahtevne tekmovalne programe za naše nadarjene učence ter da imamo veliko smisla za vsestransko povezovanje tako z domačim okoljem, kakor z dejavniki izven meja naše države. S tem potrjujemo trditev, da je naša šola ena od uspešnejših, prepoznavnih in sodobno naravnanih glasbeno izobraževalnih in vzgojnih zavodov. Programe, naloge in cilje, ki si jih zastavljamo v letnih delovnih načrtih, ne samo, da uresničujemo v celoti, marveč jih opazno presegamo. Kljub vsemu nam uspeva, da se število učencev iz leta v leto povečuje v soglasju in dovoljenjem MŠŠ, kar je eden od naših dolgoročnih ciljev. Poleg vzgojno-izobraževalnega in kulturno-umetniškega poslanstva nam je uspelo realizirati že dolgo želene zastavljene cilje, to je uvedba programa ples-balet in nova predmeta solopetje in citre ter vsako leto prirediti koncert učiteljev“.
Poleg pouka, ki ga izvajajo pretežno na matični šoli v Gornji Radgoni, v delnem obsegu pouk poteka tudi na zunanjih oddelkih v Radencih, pri Svetem Juriju ob Ščavnici, ter na Kapeli. Opremljenost šole s prostorskimi pogoji je v tem trenutku dobra, a mladi nadobudni tolkalisti in baletke vztrajno kličejo po dodatnih, primernejših prostorih. „Ker se zavedam, da bo ta glas iz leta v leto močnejši in nujnejši, sem pristopil k iskanju rešitev. Skupaj z ustanovitelji smo našli odlične rešitve, katere upam, da bodo ob razumevanju in podpori vseh nas ter kančku sreče dolgoročno odpravile z omenjeno situacijo. Dobro opravljeno pedagoško delo se odraža skozi številne nastope naših učencev in učiteljev, kakor tudi skozi tekmovalne dosežke. Naši učenci tako na domačih in mednarodnih tekmovanjih posegajo po najvišjih nagradah in priznanjih. Brez dvoma je GŠ GR, ki s svojo dejavnostjo pokriva vse občine – ustanoviteljice, največji izvajalec in organizator glasbenih prireditev v UE Gornja Radgona. Prav tako smo pomemben sooblikovalec kulturnega življenja ne samo v okviru domačega okolja marveč s svojimi uspešnimi nastopi posegamo tudi v mednarodni glasbeno-kulturni prostor“, je prepričan Polak.
V zadnjih letih je izredno veliko nastopov in nekateri od njih so že prav tradicionalni, kot npr. velikonočni in božično-novoletni koncerti, javni zaključni nastop učencev, koncert učiteljev, dobrodelni Miklavžev koncert, itd. Redno se udeležujejo vseh nastopov, revij in koncertov, ki so namenjene njihovi dejavnosti in vzorno sodelujejo z občinami ustanoviteljicami, kjer popestrijo veliko prireditev. Prav tako učitelji-umetniki z nastopi odlično promovirajo glasbeno šolo v različnih krajih po Sloveniji. „Vsako leto v mesecu decembru skupaj s podjetjem Radgonske gorice d.d. izvedemo dobrodelni Miklavžev koncert našega big banda in donirana sredstva namenimo tistim učencem glasbene šole, ki bi jim obvezna šolnina predstavljala preveliko breme. Izdali smo že 3 CD-je s posnetki iz koncerta v živo, kar veliko pripomore k prepoznavnosti in uveljavitvi na glasbeno strokovnem področju naše šole tudi v državnem obsegu. Zasedba je že nastopila z Urošem Perićem, Otom Pestnerjem, Nušo Derendo in Edvinom Fliserjem. Ustanovitev še ene perspektivne skupine, ki se je pridružila ostalim skupinam in orkestrom na naši šoli je pokazatelj, da glasbena šola ubira pravo pot. Sodelujemo z glasbenimi šolami v Republiki Sloveniji, posebno intenzivno še s sosednjimi v regiji“, nam je povedal Tomaž Polak, ki veliko pozornost namenja tudi sodelovanju z mediji in predstavitvi javnosti.
V vseh teh uspešnih letih se je pokazalo, da se interesi in delo GŠ GR uspešno prepletajo in zato jim lahko naše rezultate marsikdo zavida. „Ocenjujem, da znajo vse štiri občine ustanoviteljice to tudi ceniti, kajti mirno lahko rečem, da je naše sodelovanje zelo dobro, ter da resnično znajo prisluhniti našim potrebam in željam. Naše povezovanje z okoljem, z ustanovami in zavodi, z osnovnimi šolami ter s sosednjimi glasbenimi šolami je zelo dobro. Imamo kar nekaj tradicionalnih oblik kot npr. vsakoletno srečanje glasbenih šol Pomurja, velikonočni koncert, božično-novoletni koncert, zaključni koncert, zaključni javni nastop učencev, dobrodelni Miklavžev koncert, ipd. Skozi naše vzgojo-izobraževalno in kulturno-umetniško delo dvigujemo raven glasbene izobraženosti prebivalstva ter vzgajamo za multikulturno družbo sedanjosti in prihodnosti“, nam je povedal ravnatelj GŠ GR Tomaž Polak, ki je vesel, da so prav v tem jubilejnem letu 2010 pričeli z organizacijo in izpeljavo 1. Mednarodne poletne šole za klasični in jazz saksofon »Saxophone power 2010«, ter poletne šole za trobento »Trumpet power 2010«, z vrhunskimi predavatelji. Šol, ki sta potekali štiri dni v prostorih Zdravilišča Radenci, se je udeležilo skupaj 90 glasbenikov iz različnih držav.
„Vizija naše šole, ko smo jo izoblikovali skupaj s kolektivom je zastavljena v smeri izvajanja strokovno kvalitetnih in pestrih programov, s katerimi bomo znali pritegniti učence, njihove starše in širšo lokalno skupnost k dobremu medsebojnemu sodelovanju. Te programe bodo izvajali strokovno izobraženi učitelji z umetniškimi in pedagoškimi izkušnjami. Moja naloga kot ravnatelja šole je, da tudi v prihodnje z vso odgovornostjo poskrbim in zaposlene vzpodbujam k uresničevanju zastavljene vizije, le to skupaj nadgrajujemo s kakovostjo izvajanja programov in storitev-pouka, ter širimo prepoznavnost in ugled zavoda. Smernice tečejo in kličejo po sodobno naravnani šoli, ki ima sposobnosti prilagajanja in je odprta za novosti. To nedvomno GŠ GR je in pred nami je dolžnost, da to izpolnjujemo in nadgrajujemo. Cilji so zastavljeni sicer obsežno in ambiciozno, a optimistično pristopam k izpolnjevanju zastavljenega, saj so ob meni sodelavci, ki so srcem in dušo predani otrokom in pedagoškemu poklicu. Prav tako nam ne manjka strokovnih kompetenc in pedagoških ter umetniških izkušenj, ki so ključ do uspeha“, je zaključil ravnatelj Tomaž Polak.