ČATERJEVE FOTOGTAFSKE MOJSTROVINE
Razstava uglednega fotografa Hermana Čaterja bo na ogled v Gornji Radgoni do 31.1.2012...
V galeriji Doma kulture v Gornji Radgoni, so predsednik Foto kluba Proportio divina Gornja Radgona, direktorica Zavoda Kultprotur Gornja Radgona, in avtor Herman Čater, odprli enkratno fotografsko razstavo, enega najboljših slovenskih fotografov Hermana Čaterja, ki je doslej prejel veliko številno najprestižnejših mednarodnih priznanj. Ogled izvrstnih fotografij, ki so nastale na različnih avtorjevih potepanjih bo možna do 31. januarja 2012.
Avtor razstave Herman Čater se je rodil leta 1941 v Celju, kjer tudi danes živi. Diplomiral je iz angleškega jezika in angleške književnosti. V svet fotografije ga je popeljal oče že v mladosti, resneje pa se je začel ukvarjati s fotografijo po letu 1996, ko je imel prvič sprejeto fotografijo na državni razstavi v Mariboru, istega leta pa tudi prvo samostojno razstavo v Celju. Je član FK Maribor, leta 2006 pa je bil pobudnik in soustanovitelj Društva fotografov Svit v Celju. Zadnja leta je med najuspešnejšimi fotografi v Fotografski zvezi Slovenije - FZS. Mednarodna zveza za umetniško fotografi jo FIAP mu je leta 2008 podelila naslov EFIAP (Excellence FIAP), Umetniški svet, FZS pa naziv MF FZS (Mojster fotografije). Do sedaj je imel preko 100 samostojnih razstav v Sloveniji, Italiji, Avstriji, ZDA, Nemčiji, Hrvaški, Slovaški, Saudski Arabiji in Sibiriji… ter prejel več kot sto domačih in mednarodnih nagrad.
V zadnjih letih je prejel veliko nagrad, kot so: Emzin, fotografija leta, ožji izbor (2008); Gran tour delle Colline – najboljši avtor, štiri zlate medalje; In spot light pri Black& White magazinu, za kolekcijo portretne fotografi je (objava v fotografski reviji v ZDA) (2009); Nominacija pri „World Photographic Art Magazine“ z dvema fotografi jama (sodelovalo je 92 držav) (2009); Ožji izbor na tekmovanju „Photographic Portrait Prize 2009“, London (2009); Prva nagrada na pregledni slovenski razstavi (2009); FIAP bronasta medalja v Turčiji (2009); Medalja v Novgorodu, Rusija (2009); Medalja v Tokiju (2009); Emzin, fotografi ja leta, ožji izbor (2010); Druga nagrada na državni pregledni razstavi (2010); Merit award Black and White magazine, ZDA (2010); Zlata medalja na FIAP salonu na Cipru (sodelovalo 7400 fotografov iz 114 držav) (2010); Grang prix in zlata FIAP medalja v Abu Dhabiju (2010); Srebrna FIAP medalja v Beogradu, Srbija (2010). Letos je sodeloval na 11 mednarodnih salonih in dobil 13 nagrad...
Kot je zapisala umetnostna zgodovinarka, izr. prof. na Filozofski fakulteti v Mariboru, dr. Marjeta Ciglenečki Čatrova fotografija sega na različna področja, je portretist in krajinar, lirično razpoložen opazovalec razkošne narave in žanrsko realističen dokumentarist vsakdanjih prizorov. Fotografira na poteh po Sloveniji, s kamero pa se odpravlja tudi daleč stran, v Toskano, na Škotsko, v Emirate, Sibirijo…V letu 2008 se je poklonil Stojanu Kerblerju ob njegovi sedemdeset letnici in naredil serijo mojstrovih portretov; Stojan Kerbler slavi kot predan mentor mlajšim ustvarjalcem in tudi Čatru je dragocen sogovornik. Čatrove fotografije so črno-bele in barvne- slednje prevladujejo, pri čemer avtor skrbno kontrolira barvno skalo. Pozoren je na barvne kontraste, ki ji mehča z megličastimi prehodi, ter izrablja nasprotno svetlobo, ki razblinja ostre forme. Poznavalci so Čatrove fotografi je opazili, njihovo kakovost pa potrjujejo tudi mnoga domača in mednarodna priznanja. Posebno pozornost je vzbudila njegova serija fotografi j, ki jih je Čater posnel na domu ostarelega in sedaj že pokojnega moža v hribovitih krajih v osrčju Slovenije. Malokdo zaide do na pol podrte in v strmino postavljene lesene koče, kamor vozi le kolovoz. Osamljeni možakar se je razveselil fotografovega obiska, spoprijateljila sta se in dovolil mu je fotografirati. Serija nas seznanja s hišo in življenjem njenega nenavadnega prebivalca. Posnetki zunanjščine revščino doma zagrinjajo v romantično razpoloženje razcvetele pomladi, notranjost pa prikaže drugačno podobo.
Fotografija sistematično našteva skopo notranjo opremo: štedilnik, iz katerega seva rdeča svetloba ognja, Križanega na steni in še enega nekoliko manjšega na mizi, poročno fotografi jo in še eno, ki prikazuje mlado ženo, lončeno peč v kotu, razmetano posteljo, počene lonce, zavržene steklenice… Možakarja so zaznamovali beda in osamljenost, bolezni, pomanjkanje, cigarete in tudi
pijača. Starčeve podobe gledalcev ne morejo pustiti ravnodušnih. Občutki krivde in sočutja so prvi odzivi, ki pa ob skrbnem ogledovanju ne prevladujejo. Čater je tovrstno branje presegel s pretanjeno rabo svetlobe in ponudil več plasti razumevanja svojih podob. V raztrgano kočo zunanja luč vdira skozi majhna okna, Čater pa je zmogel ujeti njene magične odseve ob robovih predmetov na grebenih razpokanega ometa, v odbleskih okrušenih kozarcev in krožnikov, na obrazu svojega prijatelja pa je zabeležil soj iz razbeljene peči in sončne žarke, ki prodirajo skozi razmaknjene deske gospodarske lope. Kompozicije, na katerih je starec prikazan v molitvi, zatopljen v prebiranje
rožnega venca ali zazrt v razpelo, pa zajema naravnost mistično razpoloženje. V religiozno misel vodi več motivov, med njimi tudi prizor, ko starec reže hlebec kruha, ali portret z ovcama v hlevu. Čatrova serija fotografij z naslovom »Pozabljen« je sociološka študija, a tudi fotografov razmislek o
življenjskih vrednotah...